منعطف بودن بازار گردشگری، منجر به تاثیرپذیری از هر رویدادی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی میشود که پس از بحران کرونا و اثرات مخربی که بر صنعت توریسم جهان وارد آورد، در شرایط فعلی متاثر از تورم جهانی است که سفرها را به سمت اقتصادی شدن و بهصرفهتر بودن تغییر داده است...
سال ۲۰۲۳، سالی توام با ادامه بحرانهای اقتصادی جهان و بلاتکلیفی اقتصادی است که مردم را به سمت پسانداز بیشتر و صرفهجویی در هزینهها سوق میدهد و شرایط سفر برای تعطیلات را تا حدودی سخت میکند، اما بر اساس پیشبینی بیزنس اینسایدر (BusinessInsider)، سال ۲۰۲۳، سال مسافران باهوش خواهد بود زیرا عدمقطعیتهای اقتصادی مردم را مجبور به صرفهجویی میکند. بیزنس اینسایدر در گزارش خود طبق نظرسنجی جدید شرکت Booking. com برای سال ۲۰۲۳، به صرفهجویی هرچه بیشتر مسافران و حفظ ارزش پول در کنار اولویت قرار گرفتن سفر اشاره کرده است. براین اساس سال جدید احتمالا سال مسافران باهوش خواهد بود. در این گزارش هند بهعنوان جامعه هدف در نظرسنجی درنظر گرفته شده که میتوان آن را به دیگر کشورها نیز تعمیم داد. زیرا تورم جهانی موضوعی است که در حال حاضر سراسر جهان را درگیر کرده و این را بیش از هرچیزی میتوان در اروپا و آمریکا بهعنوان قطبهای مهم اقتصاد جهان مشاهده کرد. طبق نظرسنجی Booking. com، یکی از بزرگترین آژانسهای مسافرتی در جهان، در حالی که از هر چهار هندی، سه هندی همچنان تعطیلات خود را در اولویت قرار میدهند، میخواهند بهترین ارزش را برای پول خود داشته باشند، به طوری که ۶۹درصد از افراد مورد بررسی گفتهاند که در سال ۲۰۲۳در سفر «حتی مقرون به صرفهتر از گذشته» عمل خواهند کرد. طبق این نظرسنجی، مشارکتکنندگان ترجیح میدهند در هزینه سفرهای خود صرفهجویی کنند، زیرا بلاتکلیفی اقتصادی بر صنعت سفر و گردشگری سایه انداخته است و شرایط سفر در سال جدید برای مسافران باهوش فراهم خواهد بود. در واقع این نظرسنجی میخواهد بر این موضوع تاکید کند که هندیها در سفرهای خود، به تخفیفات آژانسهای مسافرتی و مقاصد ارزانتر توجه ویژهای خواهند داشت تا ضمن مدیریت هزینهها و سفر مقرون بهصرفه، حتی باوجود بحران اقتصادی، جایگاه سفر در سبد هزینهها حفظ شود. طبق این نظرسنجی، در سال ۲۰۲۳سفر هوشمند در اولویت ذهنی مسافران قرار دارد، در حالی که ۶۹درصد از هندیها پسانداز و صرفهجویی میکنند، ۷۱درصد برنامهریزی میکنند تا از تبلیغات و تخفیفهای موجود در کنار لذت بردن از سفر با «برنامه سفر بهموقع» بهترین بهره را ببرند. این سفت شدن بندهای کیف نشان میدهد، در حالی که مسافران همچنان در حال برنامهریزی برای رفتن به تعطیلات هستند، نگران بحرانهای اقتصادی در آینده نیز هستند. پیشبینیهای اخیر آژانسهای رتبهبندی مختلف جهانی و بانک رزرو هند (RBI) نشان میدهد که تولید ناخالص داخلی اقتصاد هند کاهش یافته است. این موضوع، همراه با نگرانیهای مربوط به تجدید حیات کووید، میتواند منجر به بازگشت مسائل اقتصادی شود که در سالهای ۲۰۲۰و ۲۰۲۱دیده شده است. بیزنس اینسایدر پیشنهاد میدهد که یکی از راههای صرفهجویی بهتر، برنامهریزی برای گذران تعطیلات در اواسط هفته است. زیرا نه تنها در این زمان قیمتها پایینتر است، بلکه ازدحام جمعیت نیز کمتر و پایینتر خواهد بود، بنابراین مسافران میتوانند در نهایت نه تنها در هزینه خود صرفهجویی کنند، بلکه اوقات فراغت آرامتری نیز داشته باشند. پیشتازی نسل هزاره در سفرها نظرسنجی Booking. com همچنین یک واقعیت جالب دیگر را نشان میدهد که نسل هزاره برای سفرها خودجوشتر عمل خواهند کرد و افراد در سنین بالاتر علاقهمند به برنامهریزی از قبل برای سفرها هستند. نسل هزاره یا همان نسل Y به نسلی گفته میشود که تولد آنها در فاصله زمانی اواخر دهه ۱۹۷۰یا اوایل دهه ۱۹۸۰آغاز شده و در اوایل دهه ۲۰۰۰به پایان رسیده است که در ایران برابر با شروع دهه ۶۰تا آغاز دهه۸۰است. طبق این نظرسنجی، از هر دو هزاره، یک نفر احتمالا برنامههای سفر لحظه آخری را انجام میدهد. از سوی دیگر، نسل ایکس (X) - کسانی که بین سالهای ۱۹۶۵تا ۸۱متولد شدهاند- احتمالا از قبل برنامهریزی میکنند تا بهترین پیشنهادهای سفر موجود در بازار را دریافت کنند. زیرا با افزایش سن، افراد بسیار محتاطانه عمل میکنند و عمدتا برای سفرهای خود از قبل برنامهریزی میکنند تا خللی در روند کارها ایجاد نشود. در حالی که ۶۰درصد از مسافران نسل X به برنامهریزی اعتقاد دارند، نسل پررونق هزاره در این بخش ۵۴درصد از سفرها را به خود اختصاص دادهاند و پیشتاز سفرها در سال جدید خواهند بود.